Digital Presence in a Public Agency’s Social Network in Brazil
Analysis of Content Produced by Controladoria Geral da União (CGU)
Keywords:
Public communication. Digital presence. Discourse analysis. Persuasion.Abstract
The purpose of this research is to analyse the digital presence in a public agency’s social network in Brazil and, particularly, how the marketing discourse produced by Controladoria Geral da União works on its profile on Facebook, which is the agency’s most penetrating and popular social media vehicle. Its corpus is composed of CGU´s posts with the highest number of target audience comments, shares and likes made by the agency during March 2019. The uses of psychological convincing techniques applied in the construction of strategic communication content were observed in order to understand the persuasive force of the messages conveyed.
Downloads
References
BRASIL. Comitê Gestor da Internet no Brasil. Disponível em: https://cgi.br/. Acesso em: 31 mar. 2019.
BRASIL. Constituição (1988). Constituição [da] República Federativa do Brasil. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicao.htm. Acesso em: 31 mar. 2019.
BRASIL. Controladoria Geral da União. Disponível em: https://www.cgu.gov.br/. Acesso em: 31 mar. 2019.
BRASIL. Lei nº 12.527, de 18 de novembro de 2011. Regula o acesso a informações previsto no inciso XXXIII do art. 5º, no inciso II do § 3º do art. 37 e... Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2011/lei/l12527.htm. Acesso em: 31 mar. 2019.
JENKINS, Henry. Cultura da convergência. 2. ed. São Paulo: Aleph, 2009.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Os direitos autorais dos artigos publicados nesta revista são de propriedade dos autores, com direitos de primeira publicação para o periódico. Em virtude da aparecerem nesta revista de acesso público, os artigos são de uso gratuito, com atribuições próprias, para fins educacionais e não-comerciais.