Information technology and strategic management

Impact analysis of the data visualization system in TCE-GO’S bids

Authors

  • MARCELO AUGUSTO PEDREIRA XAVIER TRIBUNAL DE CONTAS DO ESTADO DE GOIÁS

Abstract

This paper analyzes the impact caused by constant exposure to graphical information generated through data visualization systems on procurement processes led by Tribunal de Contas do Estado de Goiás (TCE-GO). The study approaches theoretical concepts around information visualization and business intelligence systems in use on TCE-GO, to understand the main management tools aimed at producing results. In a few words, it has been tried to demonstrate how the use of information systems associated with modern management methods can help organizations to accelerate the reach of their organizational processes, specifically by exposing them in an easy and constant way in strategic points, scores and graphs that can stimulate teams to increase production and consequently reduce bidding costs.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALBERTIN, Alberto Luiz. Tecnologia de Informação e desempenho empresarial: as dimensões de seu uso e sua relação com os benefícios de negócio. 2 ed. São Paulo: Atlas, 2009.
CHIAVENATO, Idalberto. Introdução à teoria geral da administração. 9 ed. São Paulo: Manole, 2014.
DAVENPORT, Thomas H.; PRUSAK, Laurence. Conhecimento empresarial: como as organizações gerenciam o seu capital intelectual. Rio de Janeiro: Elsevier, 2003.
DEL PINO, Manuel. Por que projetos de BI falham? Veja dez erros que devem ser evitados. COMPUTERWORLD. mar. 2014. Disponível em: <http://computerworld.com.br/tecnologia/2014/03/10/por-que-projetos-de-bi-falham-veja-dez-erros-que-devem-ser-evitados>. Acesso em 26/02/2018.
DIAS, Mateus Pereira; CARVALHO, José Oscar Fontanini. A Visualização da Informação e a sua contribuição para a Ciência da Informação. Datagramazero: Revista de Ciência da Informação. v. 8. n. 5. out. 2007.
GOLDSCHMIDT, Ronaldo. Data mining: um guia prático. 1 ed. Rio de Janeiro: Elsevier, 2005.
IMHOFF, Claudia; WHITE, Collin. Self-Service Business Intelligence: Empowering Users to Generate Insights. TDWI Best Practices Report. 2011. Disponível em: <http://docs.media.bitpipe.com/io_10x/io_106625/item_583281/ TDWI_Best_Practices_Report_Self-Service_BI_Q311%5B1%5D.pdf>. Acesso em 19/03/2018.
LUCHESI, Eunice Soares Franco. Gestão do conhecimento nas organizações. Nota Técnica 221. São Paulo: CET, 2012. Disponível em: <http://www.cetsp.com.br/media/117897/ nota%20tecnica%20221.pdf>. Acesso em 21/07/2017.
PORTER, Michael. Vantagem competitiva: Criando e sustentando um desempenho superior. Rio de Janeiro: Elsevier: 1989.
SILVA, Jonama Nascimento; LOSS, Mauricio Johnny. Proposta de implementação da gestão à vista no auxílio à produtividade. Revista Espacios, vol. 38, n. 27. p. 34. fev. 2017. Disponível em: <http:// www.revistaespacios.com/a17v38n27/a17v38n27p34.pdf>. Acesso em 26/03/2017.
TRAINA, Agma Juci Machado; TRAINA JÚNIOR, Caetano; BOTELHO, Elisângela; BARIONE, Maria Camila Nardini; BUENO, Renato. Visualização de Dados em Sistemas de Bases de Dados Relacionais. 2001. Disponível em: <http://www.lbd.dcc.ufmg.br/colecoes/sbbd/2001/007.pdf>. Acesso em 21/07/2017.
TURBAN, Efraim; SHARDA, Ramesh; ARONSON, Jay E.; KING, David. Business Intelligence: Um enfoque gerencial para a Inteligência do Negócio. São Paulo: Bookman, 2009.

Published

2020-10-31